Siirry suoraan sisältöön
Fitness-club » Liikuntablogi » Kuinka nopeasti kunto nousee pitkän tauon jälkeen?

Kuinka nopeasti kunto nousee pitkän tauon jälkeen?

Kuinka nopeasti kunto nousee, jos taukoa on ehtinyt tulla liikunnasta?

Taukoa liikunnasta on ehtinyt tulla jo reilusti ja kesä rantakeleineen on jatkuvasti lähempänä. Halu olisi kova palata liikunnan pariin, mutta kuinka nopeasti kunto nousee pitkän tauon jälkeen? Edistyminen ja kehittymisen seuraamisen keinot toki vaihtelevat lajin ja lähtötason mukaan, mutta nyrkkisääntönä voisi pitää sitä ajatusta, että erityisesti aloittelijoilla ja pitkää taukoa pitäneillä näkyy säännöllisen harjoittelun alettua kehitys varmasti joka viikko jollain tavalla.

Säilytä maltti seuratessasi, kuinka nopeasti kunto nousee

Aluksi kehittyminen voi tapahtua näkyvästi ja tuntuvasti, mutta siinäkin on syytä muistaa maltillinen asenne. Varsinkin alun jälkeen kehittyminen voi tuntua hidastuvan, mutta silloin on erityisen tärkeää malttaa jatkaa säännöllistä harjoittelua ja luottaa kehittymisen jatkumiseen. Kehittymisen seuraaminen voi helpottua ja saada mielenkiintoa myös erilaisista apuvälineistä, kuten urheilukellosta tai kuntotesteistä. Myös erilaisten välitavoitteiden asettaminen esimerkiksi kuukausittain on hyvä keino seurata kehittymistä.

Kuntosaliharjoittelu on oivallinen tapa niin aloittelijalle kuin kokeneellekin liikkujalle kehittää kuntoaan. Aloittelijan on tärkeää saada hyvä opastus laitteisiin ja harjoitusliikkeisiin, toisaalta kokenut liikkuja saa usein hyvää näkökulmaa ja uusia ajatuksia harjoittelunsa eteenpäin viemiseen ammattilaisilta. Pitkän tauon jälkeen tai uuden lajin aloittaessaan on erityisen tärkeää lähteä liikkeelle maltilla, jolloin useimmiten turvataan pitkän aikavälin tulokset ja kehitys.

Treenipäiväkirja muistuttaa kehityksestä

Usein liikunnan tultua rutiiniksi saatat jopa sokaistua kehitykselle. Tämän vuoksi motivaation ylläpitämiseksi voi olla hyödyllistä kirjata harjoituksiaan ja tuloksiaan ylös esimerkiksi treenipäiväkirjaan. Myös omien tuntemusten kirjaaminen harjoitteisiin liittyen voi olla hyvä mittari kehitykselle, saatat huomata yhtäkkiä lenkin tuntuneen paljon kevyemmältä kuin saman mittainen lenkki kaksi viikkoa aikaisemmin. Etsi itsellesi sopivia motivaation ylläpitokeinoja tai pohdi niitä ammattilaisen ohjauksessa, näin edesautat kehittymisen jatkumista myös vauhdikkaamman alun jälkeen.

Avainsanat: